Algemene voorwaarden WijKopenMobieltjes
Lees de voorwaarden zorgvuldig voordat je je telefoon aan WKM verkoopt. Door je telefoon te verkopen, ga je ermee akkoord om je aan de voorwaarden van WKM te houden. WKM kan, naar eigen goeddunken, de verkoop accepteren of afwijzen.
Definities:
“WKM” verwijst naar WijKopenMobieltjes.nl
“Je/jou” verwijst naar de verkoper van de telefoon.
“Telefoon” verwijst naar het object dat door jou aan WKM wordt verkocht.
“Algemene voorwaarden” of “Overeenkomst” verwijst naar deze algemene voorwaarden.
“Betaling” verwijst naar de betaling die je van WKM ontvangt voor de telefoon die aan WKM is verkocht.
“Pakket” verwijst naar het pakket dat je naar WKM hebt verzonden met daarin de telefoon die aan WKM wordt verkocht.
“Bankgegevens” verwijst naar de bankgegevens die je aan WKM verstrekt voor betalingsdoeleinden.
“Bijna nieuwe telefoon” verwijst naar de bijna nieuwe telefoon die wordt beschreven in de lijst onder sectie 3 van dit document.
“Kapotte telefoon” verwijst naar de kapotte telefoon die wordt beschreven in de lijst onder sectie 3 van dit document.
“Recyclebare telefoon” verwijst naar de recyclebare telefoon die wordt beschreven in de lijst onder sectie 3 van dit document.
1. Aanvaarding van de algemene voorwaarden
Door het formulier in te vullen en akkoord te gaan met de algemene voorwaarden van WKM, bevestig je dat:
- Je een particulier bent die gevestigd is in de EU-regio
- Je de eigenaar bent van het apparaat/de apparaten en het volledige recht hebt om deze te verkopen en ervan te profiteren
- Je de vereiste wettelijke leeftijd hebt om het apparaat/de apparaten die je probeert te verkopen te mogen verkopen aan wijkopenmobieltjes.nl en gelieerde websites en hiervan te profiteren. Wanneer je jonger bent dan de vereiste wettelijke leeftijd, dat je toestemming van je ouder of voogd hebt verkregen om je apparaat/apparaten aan WKM te verkopen voor het bedrag dat op onze website wordt geschat;
- Je wettelijk in staat bent om een bindend contract aan te gaan;
- Je bevestigt de juistheid van je bankgegevens. Je dient er rekening mee te houden dat jij als enige verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor eventuele fouten met betrekking tot de bankgegevens die je aan WKM hebt verstrekt.
- Je geeft WKM de volledige rechten om je apparaat/apparaten te onderzoeken op ontbrekende onderdelen en/of schade. Hiervoor moet WKM mogelijk het apparaat/de apparaten fysiek openen.
2. Verkoopvoorwaarden
- Verkooporders zijn vanaf de datum van indiening maximaal 14 dagen geldig. Na deze termijn heeft WKM het recht om de prijs bij te werken in overeenstemming met de huidige marktprijswijzigingen.
- Zodra WKM je pakket heeft ontvangen en de betaling aan jou heeft verricht, wordt het eigendom van de telefoon onmiddellijk overgedragen aan WKM.
- Je kunt de verkoop voordat je de telefoon naar WKM verzendt op elk gewenst moment annuleren.
- Elke verkooporder en verzending op de website van WKM met behulp van een door WKM verstrekt label valt onder jouw verantwoordelijkheid totdat het pakket is afgeleverd bij WKM faciliteiten.
- Je bent vrij om op eigen kosten een andere verzendprovider te kiezen.
- Je bent verantwoordelijk voor de inhoud van het pakket en de verpakking ervan.
- WKM aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid voor accessoires of verpakkingen (bijv. originele Apple doos, kabels, hoesjes, etc.) die in het pakket zijn inbegrepen. WKM gooit ze automatisch weg en het is onmogelijk om ze terug te krijgen.
- Mocht er een probleem zijn met de levering van het pakket, dan heeft WKM de mogelijkheid om namens jou rechtstreeks een onderzoek in te stellen bij het betreffende transportbedrijf en je daarna verdere informatie te verstrekken.
- Indien de staat van de telefoon overeenkomt met de door jou verstrekte gegevens, betalen wij de opgegeven prijs. Als de telefoon in betere staat is dan je hebt opgegeven of als deze een groter geheugen bevat, ontvang je mogelijk een hoger bedrag. Je kunt ook minder betaald krijgen indien de telefoon in een slechtere staat is dan door jou is aangegeven. In het laatste geval stuurt WKM een bevestigingsmail waarmee je akkoord moet gaan om door te gaan met de betaling. Zo niet, dan kun je vragen om de telefoon gratis terug te sturen.
- Je hebt 60 kalenderdagen om te reageren op de bevestigingsmail van WKM. Na die tijd gaan de eigendomsrechten van de telefoon automatisch over op WKM.
- Als het pakket niet wordt opgehaald nadat het naar jou is teruggestuurd en het wordt geretourneerd naar de faciliteiten van WKM, dan ben jij verantwoordelijk voor het dekken van de verzendkosten als je vraagt om het pakket opnieuw naar je terug te verzenden.
- Nadat een betaling is gedaan, hebt je je rechten opgegeven om retouren of terugbetalingen te claimen. Je dient er rekening mee te houden dat jij als enige verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor eventuele fouten met betrekking tot de bankgegevens die je hebt verstrekt.
- Door de bovengenoemde clausule te accepteren, behoudt WKM zich het recht voor om eventuele kosten voor bankonderzoek in rekening te brengen als je om verdere verificatie van transacties naar je rekening vraagt. Deze kosten dienen naar de bankrekening van WKM overgemaakt te zijn voordat WKM overgaat tot onderzoeks gerelateerde procedures.
3. Staat van de telefoon
- De voor de telefoon betaalde prijs is gebaseerd op het model, het geheugen en de staat ervan. WKM test alle telefoons met toonaangevende software.
- WKM koopt geen telefoons die waterschade hebben, gebogen zijn, problemen hebben die wijzen op moederbordproblemen, de FMI-functie (Find My iPhone) hebben ingeschakeld of telefoons die eerder zijn gedemonteerd en opnieuw zijn gemonteerd met niet-originele Apple-onderdelen.
- WKM koopt geen gestolen telefoons. Wij controleren de wettelijke status van de telefoon aan de hand van de internationaal samengestelde CheckMEND database. Telefoons die op de zwarte lijst staan, worden automatisch naar je teruggestuurd.
- De telefoon moet een authentiek Apple product zijn.
Vereisten voor een bijna nieuwe telefoon
- Alle functies van een bijna nieuwe telefoon moeten volledig werkend zijn.
- De behuizing van de telefoon moet intact zijn en geen barsten vertonen.
- Elke intacte telefoon moeten aan onderstaande criteria voldoen:
- De telefoon moet kunnen worden aan- en uitgezet.
- De telefoon heeft een batterij en een krasvrije achterzijde/glas.
- De telefoon mag geen water- of brandschade hebben.
- Het scherm moet intact zijn en volledig functioneel, en het mag geen barsten vertonen, geen lichte vlekken, donkere vlakken of enig andere verkleuringen.
- De telefoon mag niet verbogen zijn.
- De telefoon moet alle originele onderdelen bevatten.
- De biometrische sensor van de telefoon (Touch ID / Face ID) moet werken.
- Het schermglas, het frame en de sensor van het touchscreen zijn intact.
- Het frame van het scherm moet overeenkomen met de originele uitvoering. Een model met een specifieke kleur bijvoorbeeld moet een scherm met dezelfde keur bevatten.
- Als niet aan een of meer van deze vereisten wordt voldaan, kan de bijgewerkte prijsopgave afwijken van de oorspronkelijke prijsopgave.
Definitie van een kapotte telefoon
Het glas van het scherm en/of het touchscreen is gebroken of het scherm heeft dode pixels. Bovendien kan de telefoon ook andere fouten uit de volgende lijst hebben:
- Defecte batterij (de telefoon kan niet worden aangezet).
- Als de batterij door een derde partij is vervangen in de modellen XR, XS en hoger, wordt de telefoon automatisch beoordeeld als “Recyclebaar”.
- Het scherm van de telefoon zit los.
- Er komt geen geluid uit de luidsprekers of wanneer een AUX-stekker op de telefoon is aangesloten.
- Een of meer microfoons werken niet.
- De home-, volume-, mute- of aan/uit-knop werkt niet of slecht.
- De frontcamera werk niet of werkt slecht.
- De camera aan de achterkant werkt niet of werkt slecht (scherpstelproblemen, schokkerigheid of zichtbare donkere vlekken in de achterlens).
- De cameralens aan de achterkant of voorkant is gebarsten.
- De benaderingssensor werkt niet.
- Het glas en/of frame van de achterkant is gebarsten.
- Er wordt een softwarefout weergegeven op het “Hallo”-scherm (iTunes kan geen verbinding met de telefoon maken of fabrieksinstellingen resetten).
- De oplaadpoort is defect (de telefoon laadt niet op of de poort is los/misvormd).
- De telefoon herkent geen simkaarten.
- De trilfunctie werkt niet.
- Er ontbreken onderdelen aan de telefoon.
- De Force Touch-functie werkt niet.
- De cameraflitser werkt niet.
- De telefoon kan worden opgeladen, maar maakt geen verbinding met een computer (“Geen data”-fout).
- Als het vervangende scherm van de telefoon niet voldoet aan de normen van WKM of niet origineel is.
Opgelet! Zelfs als de telefoon helemaal kapot is, kan deze nog steeds een bepaalde verkoopwaarde hebben als het moederbord nog intact is.
Definitie van een recyclebare telefoon
Standaard valt een telefoon die niet kan worden gecategoriseerd in een van de bovengenoemde voorwaardecategorieën in de categorie recyclebaar. Als de telefoon niet kan worden gebruikt, kan WKM deze gratis naar je terugsturen of je de mogelijkheid geven om € 5 te accepteren om de telefoon met WKM te recyclen.
Meer specifiek, als de telefoon een of meer van de volgende fouten vertoont, wordt deze automatisch beoordeeld als recyclebaar:
- De telefoon vertoont mankementen die wijzen op moederbordproblemen:
- De telefoon heeft een “CallFail” bericht.
- De telefoon neemt geen audiobestanden op in welk formaat dan ook.
- Het bericht “Geen service” op de mobiele indicator wordt permanent weergegeven.
- De telefoon heeft niet-functionele GPS / Kompas (“Gyroscoop”).
- Als de batterij vervangen is door een derde partij in de modellen XR, XS en hoger en het bericht “Belangrijke batterij-informatie” wordt weergegeven.
- De telefoon heeft waterschade.
- De telefoon is verbogen.
- Voor iPhone-modellen 11 en hoger, als het scherm niet origineel is en het bericht “Belangrijke scherminformatie” wordt weergegeven.
- De telefoon heeft een providervergrendeling. Telefoons die door de provider zijn vergrendeld, kunnen niet door WKM worden gekocht. WKM kan € 5 bieden om ze te recyclen. WKM kan niet namens jou handelen en contact opnemen met de operator om de telefoon te ontgrendelen, vanwege de GDPR-overeenkomst van WKM.
- De telefoon is vervaardigd voor Japan, China of landen in het Midden-Oosten.
- De telefoon is een iPhone 7 Model A1660.
Andere categorieën
Voor de iPhone-modellen 6s Plus, SE (2016), 6s en lager biedt WKM ook €5 , ongeacht de staat van de telefoon.
Uitzonderingen
- Telefoons op de zwarte lijst
Als blijkt dat de telefoon op de zwarte lijst staat, d.w.z. geregistreerd staat als verloren of gestolen, of WKM zich bewust wordt van andere problemen met betrekking tot het eigendom ervan, zal WKM je per e-mail op de hoogte stellen en de telefoon in quarantaine plaatsen voor een eerste periode van 14 dagen (“de quarantaineperiode”). Betaling voor de telefoon wordt door WKM ingehouden totdat de CheckMEND-registratie de telefoon niet als gestolen of verloren laat zien.
In dergelijke omstandigheden zul je contact moeten opnemen met de verkoper, de winkel, de provider of de derde partij die je de telefoon heeft verkocht om te bewijzen dat je de rechtmatige eigenaar van de telefoon bent, de registratie als verloren of gestolen die eraan gekoppeld is binnen de quarantaineperiode te laten wissen en andere problemen met betrekking tot het eigendom ervan op te lossen.
Als de telefoon tijdens de quarantaineperiode is vrijgegeven in de CheckMEND-database en andere problemen met betrekking tot het eigendom zijn opgelost, wordt je verkoop verwerkt en betaald zoals normaal.
Als de telefoon echter niet binnen de quarantaineperiode wordt vrijgegeven in de CheckMEND-database, is WKM wettelijk verplicht om de mobiele telefoon of het mobiele apparaat vast te houden, over te dragen aan de politie of een andere wetshandhavingsinstantie of deze te vernietigen, en door dit contract aan te gaan, ga je uitdrukkelijk akkoord met deze actie. Als dergelijke stappen worden genomen ontvang je geen betaling.
De wetgeving bepaalt dat WKM in geen geval een telefoon kan retourneren of betalen die verloren, gestolen of als zodanig geregistreerd is, tenzij schriftelijk goedgekeurd door CheckMEND, waarbij je ermee akkoord gaat om eventuele retourkosten te betalen.
Als je betaling van WKM voor een telefoon hebt ontvangen, waarvan WKM vervolgens op de hoogte wordt gesteld van een probleem met betrekking tot eigendom, ga je ermee akkoord WKM onmiddellijk volledig te vergoeden, binnen 3 werkdagen na een schriftelijk verzoek van WKM, voor een dergelijke betaling in afwachting van een onderzoek door WKM of een wetshandhavingsinstantie naar het eigendom van de telefoon.
Als WKM op enig moment bewust wordt van eventuele problemen met betrekking tot het eigendom van de telefoon, ga je ermee akkoord volledig met WKM samen te werken om deze problemen op te lossen. Mogelijk nemen de politie en/of andere wetshandhavingsinstanties ook contact met je op.
WKM kan je gegevens delen met de politie of andere bevoegde instanties (zoals, maar niet beperkt tot, telecomproviders en verzekeringsmaatschappijen) met het oog op het onderzoeken of voorkomen van een misdrijf. Door het aangaan van dit contract ga je ermee akkoord dat WKM gegevens verstrekt aan de politie of andere bevoegde instanties met het oog op het voorkomen en opsporen van het misdrijf, arrestatie en vervolging van overtreders of voor de terugwinning van gestolen goederen.
- MDM (Mobile Device Management) vergrendelde telefoons
MDM-vergrendelde telefoons verwijzen naar de toestand van een mobiel apparaat dat eigendom is van een bedrijf en wordt bewaakt en beheerd door bedrijfsbeveiligingssoftware, normaal gesproken een maatschappij of onderneming. MDM-vergrendelde apparaten kunnen in geen geval door WKM worden gekocht, omdat je niet de rechten bezit om het apparaat te verkopen of ervan te profiteren. Het apparaat wordt rechtstreeks naar je teruggestuurd op kosten van WKM. Mocht er echter gerede twijfel bestaan dat je bij het verzenden van de bestelling op de hoogte was van de status van de telefoon, dan behoudt WKM zich het recht voor om de verzendkosten in rekening te brengen.
4. Betaling
- Je moet alle vereiste gegevens invullen in het online verkoopformulier voor WKM om de betaling binnen de beloofde termijn uit te voeren.
- WKM streeft ernaar om de betaling te verwerken binnen 1 werkdagen nadat de telefoon is aangekomen bij de faciliteiten van WKM. Het controle proces van WKM kan echter worden beïnvloed door onverwachte omstandigheden die het proces met enkele dagen kunnen vertragen.
- Zodra de betaling is doorgestuurd, heeft de verkoper afstand gedaan van zijn rechten om claims met betrekking tot het eigendom van het apparaat in te dienen. Eventuele terugbetalingen of verdere compensatie moeten worden afgehandeld door contact op te nemen met de klantenservice van WKM. Merk op dat WKM het recht heeft om terugbetalingen of schadevergoedingsclaims achteraf te weigeren.
- Bij eventuele onregelmatigheden met betrekking tot de betaling dien je de klantenservice van WKM onmiddellijk op de hoogte te stellen:
- Mocht WKM je ten onrechte meer betalen dan overeengekomen, dan dien je het verschil met het oorspronkelijke bedrag binnen 7 dagen na betaling terug te betalen.
- WKM heeft het recht om de te veel betaalde gelden te vorderen en verdere juridische stappen te ondernemen indien de situatie dit vereist, wanneer het bedrag niet binnen de overeengekomen termijn op de rekening van WKM wordt overgemaakt.
5. Contact
Je hebt te allen tijde het recht om contact op te nemen met WKM als er problemen zijn met betrekking tot de overeenkomst tussen jou en WKM. Als je het verzendlabel niet kunt downloaden, of als je andere problemen ervaart, neem s.v.p. contact op met onze klantenservice via [email protected].
